~jangan singgah kalau tak masuk~

"when my hand start talking, my tongue could only listen. "

Friday, December 23, 2011

dan bila hatiku berkata...

bukalah pintu itu.
kerana jika tidak, engselnya akan berkarat.
takut ia tak mampu dibuka lagi.


dan bila kepalaku berkata...
jangan buka dahulu,
takut nanti salju sejuk di luar sana
datang menjengah ke dalam.


dan hatiku berkata...
biarkan salju itu masuk,
aku sudah bersedia untuk apa saja.
aku mahu merasai hidup.


dan kepalaku berkata...
hidup itu tidak selalunya selamat,
kau mampu terluka dengan hirisan
salju sejuk itu.


dan hatiku berkata...
engsel pintu itu,malahan pintu itu,
suatu hari nanti akan runtuh juga
dek salju sejuk yang gagah perkasa.
kenapa tidak aku pilih untuk bersemuka
dengannya sekarang juga?
apa bezanya nanti?


dan kepalaku berkata...
bezanya adalah kau tidak akan
merasai dinginnya sekarang,
bekunya yang mencucuk dan menghiris.


dan hatiku berkata untuk kesekian kalinya...
aku sudah buka pintu itu,
aku sedang merasai salju sejuk itu,
benar salju itu mencucuk dan menghiris,
dan lambat laun aku akan terluka,
itu pasti.
tapi, aku tidak terbelenggu lagi
dengan rasa resah
yang bagaikan jarum tajam 
menusuk pedih,
lebih pedih dari hirisan salju sejuk itu,
tentang apa yang ada diluar sana.


aku takkan tunggu arahan kau lagi,
aku takkan lari dari kenyataan lagi.






p/s: kepalaku speechless.