~jangan singgah kalau tak masuk~

"when my hand start talking, my tongue could only listen. "

Tuesday, May 22, 2012

Ruang Tamu

                Bila kau tiba-tiba ada ilham dan ilham kau tu asyik berpusing-pusing dalam otak kau macam kaset  yang stuck dalam radio secondhand  yang lagi dua hari nak rosak, kau pun buat keputusan untuk paterikan dalam bentuk visual tulisan supaya kau dan kawan-kawan baik kau (yang sudi dengar ilham bodoh kau) dapat baca dan hayati ilham kau tu banyak kali.


(Kau boleh saja paterikan ilham kau dalam bentuk audio atau visual lukisan. Tapi kau sedar, kau tak ada perakam suara, suara kau pulak kalau kau bertanding dengan katak mungkin boleh ada peluang 2 peratus untuk menang, dan kalau dalam bab melukis, kau hanya mampu lukis gambar rumah yang orang boleh salah sangka sebagai contengan abstrak. )


Kau akan mula ambil apa-apa medium (buku pen, laptopcharger, cpu monitor keyboard, ipad, kulit kayu pensil arang, pasir ranting kayu, batu nisan penukul pengukir batu) untuk memulakan penulisan.


Kau cari port yang selesa untuk kau curahkan ilham kaset-radio-rosak kau.

Kau nampak ruang tamu yang besar (sekurang-kurangnya lagi besar dari keluasan tandas kau).


Kau rehatkan diri kau dalam gaya bebas dekat ruang tamu tu.(kecuali gaya tergantung dari siling sebab nanti darah kau penuh kat otak dankau akan mati dulu sebelum ilham kau dipaterikan untuk kebaikan generasi akan datang. Kau jangan berangan kau Spidermanlah manusia.)


Kau mula gerakkan tangan (atau kaki kalau kau suka) untuk mula paterikan ilham.
                dan Kau tiba-tiba menjerit






"Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrgghhhhhh!"




 
Kau dah lupa ilham kau tu.
dan kau mula reka cerita yang bertajuk “Ruang Tamu”.



Mac, Shah Alam.